مدیرعامل راهبران اقتصادی آرمان تحلیلی از صنعت خودرو با تکیه بر اثر نرخ های شورای رقابت ارایه کرد.
به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،سعید
مستشار در تحلیلی از اثر سودآوری خودروسازان با نرخ های شورای رقابت به عصر
اقتصاد گفت : خوشبختانه در سال های اخیر، وضعیت عمومی صنعت خودرو، روند رو
به بهبود را طی کرده و علی رغم وجود مشکلات و چالش های جدی همچون نرخ بهره
وری پائین، مسیر مناسبی را در پیش گرفته و می تواند نشانه های قابل اتکایی
از حرکت این صنعت در مسیر بهبود باشد.
وی افزود: بنابراین می توان پیش بینی کرد صنعت خودروسازی در سال جاری
روندی مثبت را در پیش داشته باشد، اگرچه این صنعت نیز به تناسب جایگاه و
اهمیت، با چالش های مهمی نیز مواجه است که باید برای رفع آنها تدابیر مناسب
اتخاذ شود.
این کارشناس بازار سرمایه در اهمیت لزوم بهبود عوامل بنیادین صنعت خودرو
گفت : به عنوان مثال در سایپا، بخشی از رشد ارزش سهام و ارزش معاملات ناشی
از اصلاح ساختار مالی صورت گرفته در این شرکت است که اگرچه می تواند امری
مثبت تلقی شده و با ارتقاء ساختار مالی و بهبود رتبه اعتباری شرکت، زمینه
های مناسبی را برای استفاده از شیوه های متنوع و جذاب تأمین مالی داخلی و
خارجی و یا جلب مشارکت خارجی با خودروسازان مطرح و صاحب فناوری در دنیا
فراهم کند، اما اگر به این هدف مهم منجر نشود، یک تحول بنیادین و پایدار
نخواهد بود،بلکه می تواند زمینه روگردانی سهامداران در میان مدت و بلندمدت
را فراهم آورد.
مستشار ادامه داد: طبیعتا ساز وکار تعیین قیمت خودرو به جهت تأثیر مستقیم و
قابل توجه بر درآمد خودروسازان، بر میزان سودآوری این شرکت ها نیز همانند
سایر بنگاه های تولیدی و خدماتی تأثیر مستقیم دارد، البته به جهت بحث های
مختلفی که درخصوص مرجع تعیین قیمت خودرو از منظر رقابتی یا انحصاری بودن
این صنعت، مطرح شده است.
وی با اشاره به تاکید رییس شورای رقابت درخصوص قیمت گذاری خودروهای داخل
در چارچوب دستورالعمل تنظیم قیمت و انحصاری بودن بازار خودرو افزود: بنابر
این موضوع قیمت گذاری در صنعت خودرو بیش از سایر صنایــع در کانون توجه
قرار گرفته است.
مدیرعامل راهبران اقتصادی آرمان در چنین شرایطی، نحوه ورود و سازوکار قیمت
گذاری خودرو توسط شورای رقابت، عاملی تعیین کننده در میزان سودآوری
خودروسازان خواهد بود، در عین حال اینکه باید توجه داشت که میزان سودآوری
خودروسازان صرفا به قیمت فروش بستگی ندارد. طبیعتا به همان اندازه که قیمت
فروش ازطریق تأثیر در درآمدهای خودروسازان در تعیین حاشیه سود خودروسازان
تأثیرگذار است، تلاش به منظور ارتقاء سطح بهره وری و کاهش هزینه های مالی و
غیرمالی می تواند زمینه بهبود هرچه بیشتر حاشیه سود خودروسازان را فراهم
کند.
مستشار تاکید کرد: در بحث کاهش هزینه ها، اگرچه شرکت ها به تنهایی می
توانند نقش قابل توجهی ایفا کنند و با ارتقاء سطح بهره وری و مدیریت هزینه
های غیرضروری، در این مهم اثرگذار باشند، اما شرایط کلی حاکم بر اقتصاد که
تعیین کننده عواملی مانند نرخ سود تسهیلات دریافتی از نظام بانکی، هزینه
تأمین مالی از طریق انتشار اوراق بدهی، فاینانس و ... است، نیز می تواند
هزینه های خودروسازان را همانند سایر صنایع بزرگ و کوچک کشور، تحت الشعاع
قرار داده و حاشیه سود آنها را نیز دستخوش تغییر قرار دهد.