وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه شرکتهای استارتاپی لکوموتیوهای اقتصاد دیجیتال هستند، گفت: پنج هزار هسته استارتاپی در کشور باهم رقابت میکنند اما هستههای سنتی قوی در کشور این استارتاپها را حمایت نمیکنند.
به گزارش ایرنا وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز در شصتمین نشست
کانون «لگاره جهرم» تاکید کرد: زمانی که قاره آمریکا کشف شد اسپانیاییها
دنبال طلا بودند و با وحشیگری تمام مناطق آنجا را اشغال کردند. آنها با
اسیر کردن روسای قبایل و مردم بومی از آنها تقاضای مقادیر زیادی طلا
میکردند بهطوریکه یک حکومت مبتنی بر دیکتاتوری در آنجا شکل گرفت که به
بومیها ظلم میکرد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: بعد از گذشت سالها کسانی که
مدیریت را در دست گرفتند متوجه شدند برای رشد باید مدل اقتصادی خود را به
مدل مشارکتی تبدیل کنند و در این زمینه حضور فعالانه داشته باشند بنابراین
چارچوبی از رقابت برای رشد شکل گرفت و قوانینی وضع شد که موجبات ترقی
آمریکا را فراهم کرد درحالی که در مکزیک و آرژانتین همچنان منابع طلا برای
اسپانیاییها وجود داشت.
وی تصریح کرد: امروزه مدل حکمرانی در کشورهای آمریکای میانه توجهی به
نقش دادن به فعالان اقتصادی و مردم ندارد اما مدلی که در ایالاتمتحده وجود
دارد آنها را به سمت پیشرفت سوق داده است.
آذری جهرمی ادامه داد: عمده مسئولان کشورهایی مانند ایران که منابع
طبیعی دارند، چارچوبهای نظری خود را به ساختار تحمیل میکنند که همین
موضوع سبب میشود خلاقیت و رشدی در کشور فوق بروز نکند زیرا باید متناسب
نظر آنها رفتار شود در حالی که اقتصاد امروز در جهان مبتنی بر خلاقیت است.
اقتصاد بدون نفت شعار است
وزیر ارتباطات با بیان اینکه سوق دادن اقتصاد به سمت خلاقیت کاریاسان
است، بیان کرد: اقتصاد بدون نفت برای مسئولان ما در حد شعار است نه در حد
پیگیری؛ زیرا با توجه به هزینههایی که هر روز از سوی مجلس و فشارهای عمومی
به دولت تحمیل میشود چنین امکانی وجود ندارد.
آذری جهرمی تصریح کرد: اگر اقتصاد پیشرو داشته باشیم در دنیا حرفی برای
گفتن داریم بنابراین باید توجه خودمان را از منابع زیرزمینی به روی زمین و
خلاقیت بیاوریم تا خلاقیت را به محصول تبدیل کنیم که این موضوع در فرآیند
استارتاپها دیده میشود. باید توجه داشت که استارتاپها هم برای رشد
نیازمند زیستبوم هستند.
سهم یک و نیم درصدی اقتصاد دیجیتال در تولید ناخالص داخلی
آذری جهرمی خاطرنشان کرد: کشورها و اقوام مختلف در داشتن خلاقیت تفاوت
ندارند زیرا در ذهن همه خلاقیت وجود دارد. چیزی که آنها را متمایز میکند،
اکوسیستم است. استارتاپ، حوزه فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال است که بخش
عمده اقتصاد دنیاست. در سال ۹۶ اقتصاد دیجیتال ما صفر بود اما سال ۹۸ مرکز
آمار سهم آن را یک و نیم درصد تولید ناخالص داخلی عنوان کرده است.
وی بیان کرد: در کشور شرکتی وجود دارد که توانسته به یک میلیارد دلار
ارزش برسد و بیش از ۱۰ شرکت داریم که ارزش آن بیش از ۵ هزار میلیارد تومان
است. اینها لکوموتیوهای اقتصاد دیجیتال هستند. در کشور ۵ هزار هسته
استارتاپی وجود دارد که رشد میکنند و باهم رقابت دارند و محصول ارائه
میدهند؛ اما هستههای سنتی قوی در کشور این استارتاپها را حمایت
نمیکنند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: باوجود مشکلات زیاد
استارتاپها رشد زیادی داشتند و از سوی دولت تسهیلاتی به آنها دادهشده
است و برخی حمایتها هم از سوی مجلس انجام میشود.
رشد ۱۲۰۰ درصدی خدمات آنلاین
آذری جهرمی افزود: استارتاپها در زمان بروز کرونا به کمک ما آمدند.
آموزش کشور با کمک آنها انجام میشود بهطوریکه استارتاپهای خدمات
آنلاین ۱۲۰۰ درصد رشد داشتهاند. اگرچه برخی بخشها مانند حوزههای
گردشگری و حملونقل دچار مشکل شدند و ریزش نیرو داشتند اما در آموزش و
سلامت شاهد رشد بودیم.
اتصال به اقتصاد بینالمللی نیازمند استانداردهاست
وی درباره اتصال ایران به اقتصاد بینالمللی توضیح داد: برای اتصال به
اقتصاد بینالمللی باید شرایط را مورد سنجش قرار دهیم. کار کردن در این
حوزه نیازمند استانداردهایی است که باید در آموزش کسانی که میخواهند در
این زمینه کار کنند وجود داشته باشد. ما استانداردهای بینالمللی کارآموزی
را ترویج نمیدهیم. موج مقاومت در برابر هر استاندارد بینالمللی درست است
اما برخی صحیح نیست. برخیها اعتقاد دارند باید خلاف جهت آب حرکت کنند که
این امر تبعاتی را در پی دارد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به همکاری با «یونیدو» اظهار
کرد: دو پلتفرم برای اتصال کسبوکارهای ایران به سایر کشورها طراحیشده است
و ما در قالب اتصال به کشورهای ترکیه، آذربایجان و روسیه پیش رفتهایم و
نیمنگاهی به افغانستان و عراق هم داشتیم در افغانستان موفق بود و عراق هم
پیشرفتهای خوبی داشتیم. دیپلماسی دیجیتال برای رایزنی اقتصادی در وزارت
خارجه خیلی جا نیفتاده است.
استارتاپها شکست نمیخورند
وی درباره استارتاپها نیز گفت: استارتاپها شکست نمیخورند بلکه موفق
نمیشوند در هر صورت استارپها یک خلاقیت است که باید بتوان آن را درست
پیادهسازی کرد. باید ممارست داشته باشیم که این فرهنگ ضعیف است و باید
تقویت شود. استارتاپ مانند سوپرمارکت نیست.
آذری جهرمی در پاسخ به نکتهای مبنی بر اینکه برخی پلتفرمها در
حوزههای مختلف توسعه داده میشوند، گفت: این به دلیل محدودیت در بازار
تبلیغاتی ماست. صداوسیما که فضای خوبی برای تبلیغ است تا مدتی در انحصار
بود این انحصار الان شکسته شده و دست کسانی افتاده که چارچوب تبلیغات آنها
روشن است.