اخبار

تحلیل بنیادی غگلپا

تحلیل بنیادی غگلپا

خلاصه ای از تحلیل

شرکت شیر پگاه گلپایگان تولید کننده انواع محصولات لبنی است، عمده ترین محصول این شرکت پنیر است که در این تحلیل تمرکز اصلی بر روی نرخ پنیر می باشد. نرخ فروش پنیر در فروردین ماه نسبت به اولین بودجه شرکت در حدود 8 درصد افزایش یافته است یعنی از 115،005 ریال به 123،607 ریال افزایش یافته است. در حالی که نرخ سایر محصولات با افت همراه بوده ولی با توجه به آنکه وزن اصلی تولید شرکت روی محصول پنیر متمرکز است از این بابت می تواند سود شرکت تعدیل داشته باشد که براساس پیش بینی کارشناسی شرکت می تواند به ازای هر سهم 2004 ریال سود بسازد و با تعدیل مثبت 23 درصدی نسبت به بودجه شرکت همراه باشد. که در ادامه جزییات این تعدیل با بررسی سایر جوانب بررسی شده است .

معرفی شرکت

شرکت شیر پاستوریزه پگاه گلپایگان یکی از شرکتهای تولید کننده فرآورده های تحت پوشش شرکت صنایع شیرایران می باشد که درسال ۱۳۵۲ با خرید ماشین آلات مورد نیاز از کشور بلغارستان تاسیس شده و درسال ۱۳۶۲ تکمیل و راه اندازی گردیده است. در سال ۱۳۷٠ طرح توسعه شرکت تصویب و در سال ۱۳۷۳ تولید پنیر سفید آبنمکی ایران با تکنولوژی خریداری شده از شرکت آلمانی آلپما با ظرفیت اسمی تبدیل ۱٠ تن شیر در ساعت و ظرفیت فرآوری روزانه ۲٠٠ تن شیر راه اندازی و مورد بهره برداری قرارگرفت. سپس خرید و راه اندازی ماشین آلات تولید و بسته بندی انواع پنیرهای پرورده، دوغ و ماست مورد توجه قرار گرفت و درسال ۱۳۸۵ در راستای توسعه و تنوع محصولات و پاسخگوئی به نیاز مصرف مشتریان اقدام به تولید فرآورده های استریل وپنیر فتا به روش فراپالایش گردید.

در حال حاضر محصولات تولیدی شرکت عبارتند از انواع شیرهای استریل، شیرپاستوریزه، پنیرسفید فراپالایش، پنیرپرورده سه گوش، لیوانی و ورقه ای، پنیرهای تست، انواع دوغ، انواع ماست، خامه استریل، کشک، پنیر پیتزا، انواع پنیر وکیوم ) ساده و طعم دار ( پنیرهای رژیمی، پنیر سفید آبنمکی، پنیر بلغاری، انواع ماست، کره، انواع دسر، آب پنیر، آب پنیرتغلیظ شده، روغن حیوانی. محصولات تولیدی آتی شامل : پنیر لیقوانی، پنیر پرورده ورقه ای رژیمی، پنیر پروده سه گوش رژیمی، خامه پاستوریزه، پنیر موزرلا. درتمامی فرآیندهای تولیدی نگرش زیست محیطی وجود داشته و با توجه به در نظر گرفتن جنبه های زیست محیطی و کاهش جنبه های منفی و تقویت جنبه های مثبت این فرآیندها انجام میشوند. شرکت شیر پاستوریزه پگاه گلپایگان نخستین واحد صنعتی تولید پنیر کشور در سال ۱۳۶۲ بوده که در سال ۱۳۷۴ موفق به اخذ مجوز استفاده از مهر استاندارد برای پنیر سفید آب نمکی ایرانی گردیده است. در سال ۱۳۷۵ نیز بعنوان واحد تولیدی نمونه شناخته شده و لوح تقدیر از ریاست محترم جمهوری اسلامی دریافت نموده است. ضمنا برخی محصولات این شرکت، با نام تجاری آریس و طلیعه تولید و به بازار عرضه می گردد.

سرمایه و ترکیب سهامداران

سرمایه شرکت در بدو تاسیس مبلغ 10 میلیون ریال (شامل 10,000 سهم به ارزش هر سهم 1000 ریال)بوده که طی چندین مرحله به مبلغ 120,000 میلیون ریال (شامل تعداد 120,000,000 سهم به ارزش اسمی هر سهم 10000 ریال)که در پایان سال منتهی به 30/12/96 می باشد.

روند تعییرات سرمایه

 

 

ترکیب سهامداران شرکت

 

 

روند سودآوری شرکت

 

 

شرکت اولین پیش بینی سود هر سهم سال مالی 96 را با سرمایه 12 میلیارد تومان، مبلغ19.4 میلیارد تومان اعلام کرده است که نسبت به سود محقق شده سال 95 با افزایش 12 درصدی همراه بوده است .

اندازه شرکت

 

 

 

 

 

 

بررسی وضعیت تولید

بر اساس اطلاعات شرکت ( مقدار تولید)

نام محصول

واحد

ظرفیت اسمی

ظرفیت عملی

ظرفیت پیش بینی شده

سال 96

سال 95

سال 96

سال 95

سال 96

سال 95

انواع شیر

تن

42,200

42,200

7,476

7,476

3,674

4,489

انواع خامه

تن

7,500

7,500

973

973

266

273

انواع کره

تن

1,000

1,000

78

78

24

27

انواع ماست

تن

24,400

24,400

1,675

1,675

2,072

1,665

انواع پنیر

تن

24,150

24,150

8,728

8,728

10,152

9,144

انواع دوغ

تن

15,000

15,000

6,308

6,308

16,666

14,250

محصولات پودری

تن

-

-

1,100

1,100

300

-

انواع کشک

تن

1,000

1,000

787

787

732

639

سایر محصولات

تن

7,000

7,000

6,077

6,077

6,276

6,916

جمع

تن

122,250

 

122,250

 

33,202

 

33,202

 

40,162

 

37,403

 

 

مقدار تولید پیش بینی شده برای سال 96 نسبت به سال 95 در مجموع به میزان 7.5 درصد افزایش یافته است . که در این بین با توجه به آنکه از نظر مبلغ فروش محصول پنیر بیشترین سهم از تولید را شامل می شود افزایش 11 درصدی مقدار تولید پنیر در سال 96 می تواند حائز اهمیت باشد.

 

بررسی وضعیت فروش

 

 

 

 

 

انواع پنیر با 71%  و انواع دوغ با 13% اصلی ترین محصولات شرکت را در ترکیب مبلغ فروش شرکت رادارا می باشند.

 

شرکت در یک ماهه فروردین بطور متوسط در حدود 9 درصد از محصولات خود را به فروش رسانده است که آمار قابل قبولی برای یک ماه خواهد بود و در صورتی این روند برای ماه های آینده ادامه داشته باشد قطعا شرکت می تواند بودجه پیش بینی شده خود را محقق نماید.

از نظر مقداری نیز شرکت در حدود 9 درصد از مقدار فروش پیش بینی شده بودجه را در یک ماهه فروردین محقق کرده است .

 

 

همانطور که عنوان شد پنیر و دوغ اصلی ترین محصولات شرکت می باشند که نرخ های محقق شده فروردین ماه محصول پنیر در حدود 7.5 درصد و محصول دوغ در حدود یک درصد افزایش یافته است که در صورت تداوم این نرخ می تواند برای سال جاری تعدیل مثبت داشته باشد که در ادامه به جزئیات آن می پردازیم.

پیش بینی کارشناسی فروش

 

نام محصول

مقدار فروش (تن)

مبلغ فروش(میلیون ریال)

نرخ فروش(ریال/کیلو)

کارشناسی 96

 

اولین پیش بینی 96

واقعی فروردین

درصد پوشش

اولین پیش بینی 96

واقعی فروردین

اولین پیش بینی 96

واقعی فروردین

نرخ فروش(ریال/کیلو)

پیش بینی فروش 96(میلیون ریال)

 

انواع شیر

3,674

286

8%

98,830

6,701

26,900

23,430

26,900

98,830

 

انواع خامه

266

21

8%

25,480

1,867

95,789

88,905

88,905

23,649

 

انواع کره

24

2

8%

5,518

436

229,917

218,000

218,000

5,232

 

انواع ماست

2,072

196

9%

52,506

4,832

25,341

24,653

24,653

51,081

 

انواع پنیر

10,152

697

7%

1,167,533

86,154

115,005

123,607

123,607

1,254,857

 

انواع دوغ

16,666

1,233

7%

219,473

16,400

13,169

13,301

13,301

221,673

 

محصولات پودری

300

10

3%

21,000

200

70,000

20,000

20,000

6,000

 

انواع کشک

732

53

7%

43,200

3,245

59,016

61,226

61,226

44,818

 

سایر محصولات

6,276

719

11%

11,077

2,524

1,765

3,510

3,510

22,031

 

مجموع

40,162

3,217

8%

1,644,617

122,359




1,728,171

 

تغییر فروش

83,554

تعداد سهام

120

تغییر درآمد هرسهم

696














 

 جهت برآورد سود کارشناسی در سال 96 ، ما از نرخ های محقق شده فروردین ماه استفاده کرده ایم ، همانطور که اشاره شد نرخ 2 محصول پنیر و دوغ نسبت به بودجه شرکت افزایش یافته است ولی نرخ سایر محصولات حتی نسبت به بودجه مقداری کاهش یافته است . ما جهت برآورد سود کارشناسی از نرخ های محقق شده فروردین ماه استفاده کرده ایم ولی با توجه به آنکه نرخ شیر خام (ماده اولیه)  نیز جهت برآورد با افزایش در نظر گرفته ایم به همین جهت نرخ انواع شیر را نسبت به نرخ های فروردین ماه افزایش دادیم و جهت احتیاط برابر با بودجه شرکت در نظر گرفتیم. مقدار فروش پیش بینی شده نیز برابر با مقدار بودجه شرکت در نظر گرفته شده است . با توجه به تغییرات که در نرخ فروش دادیم سود شرکت به ازای هر سهم می تواند به میزان 696 ریال افزایش یابد.

 

 

بررسی بهای تمام شده

 

 

مواد مستقیم با 86 درصد بیش ترین سهم از بهای تمام شده را به خود اختصاص داده است.

بررسی مواد اولیه

 

شیر خام اصلی ترین مواد اولیه ای شرکت می باشد که شرکت برای تولید محصولات خود استفاده می کند .

 

 

نرخ شیر خام در اولین پیش بینی 96 نسبت به واقعی 12 ماهه با افزایش 7 درصدی رو به رو شده است.

 

 

اطلاعات شرکت

کارشناسی 96

نام محصول

مقدار مصرف (تن)

مبلغ مصرف (میلیون ریال)

نرخ مصرف ریالی (ریال /کیلو)

نرخ مصرف (ریال/کیلو)

پیش بینی مبلغ مصرف 95(میلیون ریال)

واقعی 9 ماهه

واقعی 12 ماهه

اولین پیش بینی 96

واقعی 9 ماهه

واقعی 12 ماهه

اولین پیش بینی 96

واقعی 9 ماهه

واقعی 12 ماهه

اولین پیش بینی 96

شیر خام

51,993

67,937

71,512

575,497

761,879

860,935

11,069

11,214

12,039

12,361

883,938

مواد بسته بندی

1

-

-

120,175

156,290

181,119

120,175,000

-

-


181,119

سایر مواد اولیه

1

-

-

51,259

58,767

74,877

51,259,000

-

-


74,877

جمع

51,995

67,937

71,512

746,931

976,936

1,116,931





1,139,934


تغییر هزینه مواد

23,003

تعداد سهام(میلیون سهم)

120

تغییر سود هر سهم

192-

جهت برآورد نرخ شیر خام با توجه به آنکه اطلاعات مواد اولیه در فروردین ماه در اختیار نبود و نتوانستیم با مدیران شرکت تماس بگیریم ما از نسبت های دوره های گذشته استفاده کردیم.و با توجه به درصد افزایش نرخی که در محصول پنیر در نظر گرفتیم نرخ شیر خام را نیز افزایش دادیم. که در نهایت همانطور که مشاهده می کنید به ازای هر سهم سود شرکت 192 ریال کاهش می یابد .مقدار مصرف شیر خام نیز همانند بودجه شرکت در نظر گرفته شده است . همچنین با توجه به انکه جزئیاتی در مورد مواد بسته بندی و سایر مواد اولیه در اختیار نبود برابر با مبلغ بودجه شرکت در نظر گرفتیم.  

بررسی سود و زیان شرکت

با درنظر گرفتن مفروضات فوق در فروش و بهای تمام شده سود کارشناسی به میزان 386 ریال افزایش می یابد و از 1618 ریال به 2004 ریال می رسد و شرکت را با تعدیل مثبت 23 درصدی همراه خواهد شد.

بررسی صورت و زیان بودجه کارشناسی سال مالی96 شرکت شیر پاستوریزه پگاه گلپایگان

شرح

ارائه شده توسط شرکت

کارشناسی سال 1396

واقعی 12 ماهه

پیش بینی سال 1396

درصد تغییرات

فروش خالص و درآمد ارایه خدمات

1,495,216

1,644,617

10%

1,728,171

بهای تمام شده کالای فروش رفته

(1,166,433)

(1,297,662)

11%

(1,320,665)

سود ناخالص

328,783

346,955

6%

407,506

هزینه های اداری، عمومی و فروش

(101,185)

(98,638)

-3%

(98,638)

درآمد سرمایه گذاریها - عملیاتی

2,234

0

-100%

0

خالص سایر درآمدها و هزینه های عملیاتی

-

1,379

0%

1,379

سود عملیاتی

229,832

249,696

9%

310,247

4,438ریال(

(7,355)

(568)

-92%

(568)

درآمد سرمایه گذاریها - غیر عملیاتی

6,425

3,641

-43%

3,641

خالص سایر درآمدها و هزینه های غیرعملیاتی

1,193

631

-47%

631

سود (زیان) عملیات در حال تداوم قبل از مالیات

230,095

253,400

10%

313,951

مالیات بر درآمد

(57,524)

(59,270)

3%

(73,433)

سود عملیاتی هر سهم

1,915

2,081

-

2,585

سود (زیان) خالص

172,571

194,130

12%

240,518

سرمایه

120,000

120,000

0%

120,000

سود (زیان) خالص هر سهم (ریال)

1,438

1,618

12%

2,004

 

همانطور که مشاهده می کنید شرکت در اولین بودجه سال 96 ، سود هر سهم را 1618 ریال پیش بینی کرده است که نسبت به سود محقق شده سال 95 ، 12.5 درصد افزایش یافته است. از مهم ترین دلایل این تعدیل می توان به افزایش مبلغ فروش که ناشی از افزایش مقدار و نرخ فروش محصولات است اشاره کرد . ما نیز جهت پیش بینی کارشناسی سود هر سهم را 2004 ریال اعلام کردیم .

در پایان شایان ذکر است که: در این گزارش جهت پیش بینی کارشناسی، نرخ فروش محصولات را  با توجه به نرخ های محقق شده فروردین ماه تغییر داده ایم این در حالی است که تنها نرخ 2 محصول پنیر و دوغ با افزایش همراه بوده است و  نرخ سایر محصولات نه تنها افزایش نیافته بلکه نسبت به بودجه شرکت کاهش هم داشته است . اما از طرف دیگر ما با توجه به افزایش نرخ پنیر جهت احتیاط نرخ شیر خام را هم افزایش داده ایم ولی با توجه به انکه نرخ سایر محصولات با افت همراه بوده پس می توان احتمال عدم افزایش نرخ شیر خام در فروردین ماه را نیز محتمل دانست و علت افزایش نرخ پنیر را تقاضای بازار و نرخ های مصوب انجمن صنفی محسوب کرد . حال در صورتی که از نرخ های فروش محقق شده ی فروردین ماه استفاده کنیم و نرخ شیر خام را نیز برابر با بودجه شرکت (12029 ریال ) در نظر بگیریم شاهد تعدیل سود به میزان 28 درصد هستیم و سود شرکت به 2070 ریال افزایش می یابد.

 

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۶:۲۱
اقتصاد نما |
تعداد بازدید : ۱,۲۷۱
کد خبر : ۲۲۲

نظرات بینندگان


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید