خلاصه ای از تحلیل
شرکت شیر پگاه گلپایگان تولید کننده انواع محصولات لبنی است، عمده ترین محصول
این شرکت پنیر است که در این تحلیل تمرکز اصلی بر روی نرخ پنیر می باشد. نرخ فروش
پنیر در فروردین ماه نسبت به اولین بودجه شرکت در حدود 8 درصد افزایش یافته است یعنی
از 115،005 ریال به 123،607 ریال افزایش یافته است. در حالی که نرخ سایر محصولات
با افت همراه بوده ولی با توجه به آنکه وزن اصلی تولید شرکت روی محصول پنیر متمرکز
است از این بابت می تواند سود شرکت تعدیل داشته باشد که براساس
پیش بینی کارشناسی شرکت می تواند به ازای هر سهم 2004 ریال سود بسازد و با تعدیل
مثبت 23 درصدی نسبت به بودجه شرکت همراه باشد. که در ادامه جزییات این
تعدیل با بررسی سایر جوانب بررسی شده است .
معرفی شرکت
شرکت شیر پاستوریزه
پگاه گلپایگان یکی از شرکتهای تولید
کننده فرآورده های تحت پوشش شرکت صنایع شیرایران می باشد که درسال ۱۳۵۲ با خرید ماشین
آلات مورد نیاز از کشور بلغارستان تاسیس شده و درسال ۱۳۶۲ تکمیل و راه اندازی گردیده
است. در سال ۱۳۷٠ طرح توسعه شرکت تصویب و در سال ۱۳۷۳ تولید پنیر سفید آبنمکی ایران
با تکنولوژی خریداری شده از شرکت آلمانی آلپما با ظرفیت اسمی تبدیل ۱٠ تن شیر در ساعت
و ظرفیت فرآوری روزانه ۲٠٠ تن شیر راه اندازی و مورد بهره برداری قرارگرفت. سپس خرید
و راه اندازی ماشین آلات تولید و بسته بندی انواع پنیرهای پرورده، دوغ و ماست مورد
توجه قرار گرفت و درسال ۱۳۸۵ در راستای توسعه و تنوع محصولات و پاسخگوئی به نیاز مصرف
مشتریان اقدام به تولید فرآورده های استریل وپنیر فتا به روش فراپالایش گردید.
در حال حاضر محصولات
تولیدی شرکت عبارتند از انواع شیرهای
استریل، شیرپاستوریزه، پنیرسفید فراپالایش، پنیرپرورده سه گوش، لیوانی و ورقه ای، پنیرهای
تست، انواع دوغ، انواع ماست، خامه استریل، کشک، پنیر پیتزا، انواع پنیر وکیوم ) ساده
و طعم دار ( پنیرهای رژیمی، پنیر سفید آبنمکی، پنیر بلغاری، انواع ماست، کره، انواع
دسر، آب پنیر، آب پنیرتغلیظ شده، روغن حیوانی. محصولات تولیدی آتی شامل : پنیر لیقوانی،
پنیر پرورده ورقه ای رژیمی، پنیر پروده سه گوش رژیمی، خامه پاستوریزه، پنیر موزرلا.
درتمامی فرآیندهای تولیدی نگرش زیست محیطی وجود داشته و با توجه به در نظر گرفتن جنبه
های زیست محیطی و کاهش جنبه های منفی و تقویت جنبه های مثبت این فرآیندها انجام میشوند.
شرکت شیر پاستوریزه پگاه گلپایگان نخستین واحد صنعتی تولید پنیر کشور در سال ۱۳۶۲ بوده
که در سال ۱۳۷۴ موفق به اخذ مجوز استفاده از مهر استاندارد برای پنیر سفید آب نمکی
ایرانی گردیده است. در سال ۱۳۷۵ نیز بعنوان واحد تولیدی نمونه شناخته شده و لوح تقدیر
از ریاست محترم جمهوری اسلامی دریافت نموده است. ضمنا برخی محصولات این شرکت، با نام
تجاری آریس و طلیعه تولید و به بازار عرضه می گردد.
سرمایه و ترکیب
سهامداران
سرمایه شرکت در بدو تاسیس مبلغ 10 میلیون
ریال (شامل 10,000 سهم به ارزش هر سهم 1000 ریال)بوده که طی چندین مرحله به مبلغ
120,000 میلیون ریال (شامل تعداد 120,000,000 سهم به ارزش اسمی هر سهم 10000 ریال)که
در پایان سال منتهی به 30/12/96 می باشد.
روند تعییرات سرمایه
ترکیب سهامداران شرکت
روند سودآوری شرکت
شرکت اولین پیش بینی سود هر سهم سال مالی 96 را با سرمایه 12 میلیارد
تومان، مبلغ19.4 میلیارد تومان اعلام کرده است که نسبت به سود محقق شده سال 95 با افزایش 12 درصدی همراه بوده است .
اندازه شرکت
بررسی وضعیت تولید
بر اساس اطلاعات
شرکت ( مقدار تولید)
|
نام محصول
|
واحد
|
ظرفیت اسمی
|
ظرفیت عملی
|
ظرفیت پیش بینی
شده
|
سال 96
|
سال 95
|
سال 96
|
سال 95
|
سال 96
|
سال 95
|
انواع شیر
|
تن
|
42,200
|
42,200
|
7,476
|
7,476
|
3,674
|
4,489
|
انواع خامه
|
تن
|
7,500
|
7,500
|
973
|
973
|
266
|
273
|
انواع کره
|
تن
|
1,000
|
1,000
|
78
|
78
|
24
|
27
|
انواع ماست
|
تن
|
24,400
|
24,400
|
1,675
|
1,675
|
2,072
|
1,665
|
انواع پنیر
|
تن
|
24,150
|
24,150
|
8,728
|
8,728
|
10,152
|
9,144
|
انواع دوغ
|
تن
|
15,000
|
15,000
|
6,308
|
6,308
|
16,666
|
14,250
|
محصولات پودری
|
تن
|
-
|
-
|
1,100
|
1,100
|
300
|
-
|
انواع کشک
|
تن
|
1,000
|
1,000
|
787
|
787
|
732
|
639
|
سایر محصولات
|
تن
|
7,000
|
7,000
|
6,077
|
6,077
|
6,276
|
6,916
|
جمع
|
تن
|
122,250
|
122,250
|
33,202
|
33,202
|
40,162
|
37,403
|
مقدار تولید پیش بینی شده برای سال 96 نسبت به سال 95 در
مجموع به میزان 7.5 درصد افزایش یافته است . که در این بین با توجه به آنکه از نظر
مبلغ فروش محصول پنیر بیشترین سهم از تولید را شامل می شود افزایش 11 درصدی مقدار
تولید پنیر در سال 96 می تواند حائز اهمیت باشد.
بررسی وضعیت فروش
انواع پنیر با 71% و انواع دوغ با 13% اصلی ترین محصولات شرکت را در
ترکیب مبلغ فروش شرکت رادارا می باشند.
شرکت در یک ماهه فروردین بطور متوسط در حدود 9 درصد از محصولات خود را به فروش
رسانده است که آمار قابل قبولی برای یک ماه خواهد بود و در صورتی این روند برای
ماه های آینده ادامه داشته باشد قطعا شرکت می تواند بودجه پیش بینی شده خود را
محقق نماید.
از نظر مقداری نیز شرکت در حدود 9
درصد از مقدار فروش پیش بینی شده بودجه را در یک ماهه فروردین محقق کرده است .
همانطور که عنوان
شد پنیر و دوغ اصلی ترین محصولات شرکت می باشند که نرخ های محقق شده فروردین ماه
محصول پنیر در حدود 7.5 درصد و محصول دوغ در حدود یک درصد افزایش یافته است که در
صورت تداوم این نرخ می تواند برای سال جاری تعدیل مثبت داشته باشد که در ادامه به
جزئیات آن می پردازیم.
پیش بینی کارشناسی فروش
|
نام محصول
|
مقدار فروش (تن)
|
مبلغ فروش(میلیون ریال)
|
نرخ فروش(ریال/کیلو)
|
کارشناسی 96
|
|
اولین پیش بینی 96
|
واقعی فروردین
|
درصد پوشش
|
اولین پیش بینی 96
|
واقعی فروردین
|
اولین پیش بینی 96
|
واقعی فروردین
|
نرخ فروش(ریال/کیلو)
|
پیش بینی فروش 96(میلیون ریال)
|
|
انواع شیر
|
3,674
|
286
|
8%
|
98,830
|
6,701
|
26,900
|
23,430
|
26,900
|
98,830
|
|
انواع خامه
|
266
|
21
|
8%
|
25,480
|
1,867
|
95,789
|
88,905
|
88,905
|
23,649
|
|
انواع کره
|
24
|
2
|
8%
|
5,518
|
436
|
229,917
|
218,000
|
218,000
|
5,232
|
|
انواع ماست
|
2,072
|
196
|
9%
|
52,506
|
4,832
|
25,341
|
24,653
|
24,653
|
51,081
|
|
انواع پنیر
|
10,152
|
697
|
7%
|
1,167,533
|
86,154
|
115,005
|
123,607
|
123,607
|
1,254,857
|
|
انواع دوغ
|
16,666
|
1,233
|
7%
|
219,473
|
16,400
|
13,169
|
13,301
|
13,301
|
221,673
|
|
محصولات پودری
|
300
|
10
|
3%
|
21,000
|
200
|
70,000
|
20,000
|
20,000
|
6,000
|
|
انواع کشک
|
732
|
53
|
7%
|
43,200
|
3,245
|
59,016
|
61,226
|
61,226
|
44,818
|
|
سایر محصولات
|
6,276
|
719
|
11%
|
11,077
|
2,524
|
1,765
|
3,510
|
3,510
|
22,031
|
|
مجموع
|
40,162
|
3,217
|
8%
|
1,644,617
|
122,359
|
|
|
|
1,728,171
|
|
تغییر فروش
|
83,554
|
تعداد سهام
|
120
|
تغییر درآمد هرسهم
|
696
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
جهت برآورد سود کارشناسی در
سال 96 ، ما از نرخ های محقق شده فروردین ماه استفاده کرده ایم ، همانطور که اشاره
شد نرخ 2 محصول پنیر و دوغ نسبت به بودجه شرکت افزایش یافته است ولی نرخ سایر
محصولات حتی نسبت به بودجه مقداری کاهش یافته است . ما جهت برآورد سود کارشناسی از
نرخ های محقق شده فروردین ماه استفاده کرده ایم ولی با توجه به آنکه نرخ شیر خام (ماده
اولیه) نیز جهت برآورد با افزایش در نظر
گرفته ایم به همین جهت نرخ انواع شیر را نسبت به نرخ های فروردین ماه افزایش دادیم
و جهت احتیاط برابر با بودجه شرکت در نظر گرفتیم. مقدار فروش پیش بینی شده نیز
برابر با مقدار بودجه شرکت در نظر گرفته شده است . با توجه به تغییرات که در نرخ فروش دادیم سود شرکت به ازای هر سهم می
تواند به میزان 696 ریال افزایش یابد.
بررسی بهای تمام شده
مواد مستقیم با 86 درصد بیش ترین سهم
از بهای تمام شده را به خود اختصاص داده است.
بررسی مواد اولیه
شیر خام اصلی ترین مواد اولیه ای شرکت
می باشد که شرکت برای تولید محصولات خود استفاده می کند .
نرخ شیر خام در
اولین پیش بینی 96 نسبت به واقعی 12 ماهه با افزایش 7 درصدی رو به رو شده است.
اطلاعات شرکت
|
کارشناسی 96
|
نام محصول
|
مقدار مصرف (تن)
|
مبلغ مصرف
(میلیون ریال)
|
نرخ مصرف ریالی
(ریال /کیلو)
|
نرخ مصرف
(ریال/کیلو)
|
پیش بینی مبلغ
مصرف 95(میلیون ریال)
|
واقعی 9 ماهه
|
واقعی 12 ماهه
|
اولین پیش بینی 96
|
واقعی 9 ماهه
|
واقعی 12 ماهه
|
اولین پیش بینی 96
|
واقعی 9 ماهه
|
واقعی 12 ماهه
|
اولین پیش بینی 96
|
شیر خام
|
51,993
|
67,937
|
71,512
|
575,497
|
761,879
|
860,935
|
11,069
|
11,214
|
12,039
|
12,361
|
883,938
|
مواد بسته بندی
|
1
|
-
|
-
|
120,175
|
156,290
|
181,119
|
120,175,000
|
-
|
-
|
|
181,119
|
سایر مواد اولیه
|
1
|
-
|
-
|
51,259
|
58,767
|
74,877
|
51,259,000
|
-
|
-
|
|
74,877
|
جمع
|
51,995
|
67,937
|
71,512
|
746,931
|
976,936
|
1,116,931
|
|
|
|
|
1,139,934
|
|
تغییر هزینه مواد
|
23,003
|
تعداد سهام(میلیون سهم)
|
120
|
تغییر سود هر سهم
|
192-
|
جهت برآورد نرخ شیر خام با توجه به آنکه اطلاعات مواد اولیه در فروردین ماه در
اختیار نبود و نتوانستیم با مدیران شرکت تماس بگیریم ما از نسبت های دوره های
گذشته استفاده کردیم.و با توجه به درصد افزایش نرخی که در محصول پنیر در نظر
گرفتیم نرخ شیر خام را نیز افزایش دادیم. که در نهایت
همانطور که مشاهده می کنید به ازای هر سهم سود شرکت 192 ریال کاهش می یابد .مقدار
مصرف شیر خام نیز همانند بودجه شرکت در نظر گرفته شده است . همچنین با توجه به
انکه جزئیاتی در مورد مواد بسته بندی و سایر مواد اولیه در اختیار نبود برابر با
مبلغ بودجه شرکت در نظر گرفتیم.
بررسی سود و زیان شرکت
با درنظر گرفتن مفروضات فوق در فروش
و بهای تمام شده سود کارشناسی به میزان 386 ریال افزایش می یابد و از 1618 ریال به
2004 ریال می رسد و شرکت را با تعدیل مثبت 23 درصدی همراه
خواهد شد.
بررسی صورت و زیان بودجه کارشناسی سال مالی96 شرکت شیر پاستوریزه
پگاه گلپایگان
|
شرح
|
ارائه شده توسط
شرکت
|
کارشناسی سال
1396
|
واقعی 12 ماهه
|
پیش بینی سال 1396
|
درصد تغییرات
|
فروش خالص و
درآمد ارایه خدمات
|
1,495,216
|
1,644,617
|
10%
|
1,728,171
|
بهای تمام شده
کالای فروش رفته
|
(1,166,433)
|
(1,297,662)
|
11%
|
(1,320,665)
|
سود ناخالص
|
328,783
|
346,955
|
6%
|
407,506
|
هزینه های اداری،
عمومی و فروش
|
(101,185)
|
(98,638)
|
-3%
|
(98,638)
|
درآمد سرمایه
گذاریها - عملیاتی
|
2,234
|
0
|
-100%
|
0
|
خالص سایر
درآمدها و هزینه های عملیاتی
|
-
|
1,379
|
0%
|
1,379
|
سود عملیاتی
|
229,832
|
249,696
|
9%
|
310,247
|
4,438ریال(
|
(7,355)
|
(568)
|
-92%
|
(568)
|
درآمد سرمایه
گذاریها - غیر عملیاتی
|
6,425
|
3,641
|
-43%
|
3,641
|
خالص سایر
درآمدها و هزینه های غیرعملیاتی
|
1,193
|
631
|
-47%
|
631
|
سود (زیان)
عملیات در حال تداوم قبل از مالیات
|
230,095
|
253,400
|
10%
|
313,951
|
مالیات بر درآمد
|
(57,524)
|
(59,270)
|
3%
|
(73,433)
|
سود عملیاتی هر
سهم
|
1,915
|
2,081
|
-
|
2,585
|
سود (زیان) خالص
|
172,571
|
194,130
|
12%
|
240,518
|
سرمایه
|
120,000
|
120,000
|
0%
|
120,000
|
سود (زیان) خالص
هر سهم (ریال)
|
1,438
|
1,618
|
12%
|
2,004
|
همانطور که مشاهده می کنید شرکت در اولین بودجه سال 96 ، سود هر سهم را 1618
ریال پیش بینی کرده است که نسبت به سود محقق شده سال 95 ، 12.5 درصد افزایش یافته
است. از مهم ترین دلایل این تعدیل می توان به افزایش مبلغ فروش که ناشی از افزایش
مقدار و نرخ فروش محصولات است اشاره کرد . ما نیز جهت پیش بینی کارشناسی سود هر
سهم را 2004 ریال اعلام کردیم .
در پایان شایان ذکر است که: در این گزارش جهت پیش بینی کارشناسی، نرخ فروش محصولات را با توجه به نرخ های محقق شده فروردین ماه تغییر
داده ایم این در حالی است که تنها نرخ 2 محصول پنیر و دوغ با افزایش همراه بوده
است و نرخ سایر محصولات نه تنها افزایش
نیافته بلکه نسبت به بودجه شرکت کاهش هم داشته است . اما از طرف دیگر ما با توجه
به افزایش نرخ پنیر جهت احتیاط نرخ شیر خام را هم افزایش داده ایم ولی با توجه به
انکه نرخ سایر محصولات با افت همراه بوده پس می توان احتمال عدم افزایش نرخ شیر
خام در فروردین ماه را نیز محتمل دانست و علت افزایش نرخ پنیر را تقاضای بازار و
نرخ های مصوب انجمن صنفی محسوب کرد . حال در صورتی که از
نرخ های فروش محقق شده ی فروردین ماه استفاده کنیم و نرخ شیر خام را نیز برابر با
بودجه شرکت (12029 ریال ) در نظر بگیریم شاهد تعدیل سود به میزان 28 درصد هستیم و
سود شرکت به 2070 ریال افزایش می یابد.