یک مقام مسئول از آغاز
اجرای مجدد طرح فروش اقساطی لوازم خانگی با کارت اعتباری خبرداد و گفت: این
طرح از ماه آینده دوباره اجرا میشود.
به گزارش خبرنگار مهر،
محمد طحانپور در حاشیه مراسم رونمایی از محصولات جدید لوازم خانگی داخلی
گفت: اجرای مجدد طرح فروش لوازم خانگی با کارت اعتباری به زودی آغاز میشود
و پیش بینی ما این است که این طرح از یک ماه آینده مجدد برای فروش لوازم
خانگی اقساطی اجرایی شود؛ البته در این طرح پول به طور مستقیم وارد حساب
تولیدکننده خواهد شد.
رئیس اتحادیه لوازم خانگی افزود: بر این اساس، تولیدکنندگان
هم وظایفی دارند به نحوی که باید دفاتر فروش خود را تقویت کنند و هر شرکتی
که نمایندگی بیشتری برای فروش کالا داشته باشد، فروش بیشتری با استفاده از
کارتهای اعتباری خواهد داشت؛ البته باید به این نکته توجه داشت که در حال
حاضر تولیدکنندگان با مشکلات مختلفی روبهرو هستند.
وی تصریح کرد: تولیدکنندگان چوب مالیات بر ارزش افزوده را
میخورند، این در حالی است که بازار کشش خرید نقدی ندارد و در این شرایط،
هنوز چک اول وصول نشده باید ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کنند؛
البته سود تسهیلات بانکی برای تولیدکنندگان نیز بالا است؛ به نحوی که نرخ
بهره بانکی به صورت اسمی ۱۵ درصد است اما در نهایت این تسهیلات با نرخ
بالای ۲۳ درصد به دست تولیدکننده میرسد.
طحان پور گفت: در چنین وضعیتی تولیدکننده باید بابت مواد
اولیه از جمله فولاد به شرکتهای عرضهکننده این مواد، پول نقد پرداخت کند؛
البته مشکل گرانی مواد اولیه برای تولیدکنندگان وجود دارد ولی نمیتوانند
قیمت تولیداتشان را افزایش دهند، زیرا بازار کشش لازم را ندارد.
به گفته وی، اگر فردی سرمایه خود را در بانکهای داخلی
سپردهگذاری کند با توجه به وضعیت ربا و سود بالای بانکی میتواند سود قابل
توجهی را کسب کند که همین مساله سود بالای بانکی، باعث فلج شدن اقتصاد
کشور شده بود و سیستم بانکی به سمت تقویت دلالی حرکت کرده بود که با کاهش
نرخ سود مقداری از این مساله جلوگیری شد.
رئیس اتحادیه لوازم خانگی خاطرنشان کرد: برای معرفی
کالای با کیفیت درجه یک به مشتریان نمیتوانیم نام ۱۰ کارخانه را در بین
۱۰۰ کارخانه فعلی ببریم، بلکه با تولیدکنندگان بیکیفیت مبارزه میکنیم تا
جمع شوند، چه دلیلی دارد مردم کالای بیکیفیت بخرند برای اینکه در کشور
اشتغالزایی برقرار باشد؛ ضمن اینکه اگر تولیدکننده به دنبال دانش و
تکنولوژی روز و مشارکت با شرکتهای خارجی نرود، زمینگیر خواهد شد و اگر
صادراتگرا نباشد هم نمیتواند سهم بازار داخل خود را حفظ کند.
طحانپور در ادامه از برنامهریزی اتحادیه لوازم خانگی برای
متصل شدن اعضای صنف لوازم خانگی به شبکه فروش اینترنتی خبر داد و گفت: تا ۵
سال آینده ۶۰ درصد اصناف در ایران جمع میشوند مگر اینکه کالای تولیدی تحت
برند عرضه کنند و یا فروشگاه بزرگی شوند و خدمات مناسبی ارائه دهند؛ بر
این اساس تا ۵ سال آینده بانکهای محدودی فعال خواهند بود و اکثر بانکها
جمع میشوند زیرا تمام فعالیتهای تجاری به سمت اینترنتی شدن حرکت میکند.
سلطان حسین فتاحی، عضو انجمن لوازم خانگی نیز در این مراسم
تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی حرف دل تولیدکنندگان ایرانی است که با وجود
مشکلات زیاد توانستهاند از طریق اشتغالزایی در کشور و استفاده از
ظرفیتهای داخلی، ضمن رقابت با شرکتهای خارجی در بازارهای منطقه نیز حضور
داشته باشند.
وی افزود: تولید داخلی یک محصول نیازمند ایجاد زیرساختهای
مناسب در کنار کیفیت مطلوب و رقابت سالم است، بر این اساس به تازگی فاکتور
بسیار مهم و اثرگذاری به نام رقابت در فضای مجازی از تأمین تا توزیع کالا و
همچنین تبلیغات شکل گرفته که بیتوجهی به این فرصت باعث بروز خسارات
جبرانناپذیر برای تولیدکنندگان داخلی خواهد شد.
فتاحی گفت: تلاش داریم تا ۲۰ درصد از درآمد خود را از طریق
فضای مجازی کسب کنیم، این در حالی است که در حال حاضر خط مونتاژ تولیدات
این کشور در تاجیکستان ایجاد کرده ایم و هفته گذشته نیز با کشور سوریه
مذاکراتی داشتیم تا در آنجا نیز خط تولید احداث کنیم و علاوه بر این، کالای
ساخته شده نیز به آنها صادر کنیم