آقای روحانی تاکید داشت که هیچ فشاری برای انتخاب وزرا روی او نبوده
است. به هر حال پیشنهادهای مختلف از جاهای مختلف به ایشان شده و رییسجمهور
هم حق دارد بررسی کند و بهترین فرد را انتخاب کند.
به نوشته اعتماد، به پایان اعمال نظرات نمایندگان مجلس
شورای اسلامی به وزرای پیشنهادی رییسجمهور نزدیک میشویم و هر وزیر که از
فیلتر بتواند عبور کند در چهار سال آینده با روحانی برای تحقق شعارها و
وعدههای معهود با مردم هممسیر خواهد بود. به گزارش نامه نیوز ، اگرچه حسن
روحانی به عنوان رییسجمهور بار سنگین عمل به خواستههای جمعیت ٢٤ میلیونی
رایدهنده به او را بر دوش دارد اما به مقصد رساندن اینبار سنگین در
آرایش سیاسی جناحها در سال ١٤٠٠ بیتاثیر نخواهد بود. روزهای پیش از
انتخابات ریاستجمهوری یازدهم که به بیان بسیاری از فعالان اصلاحطلب
اقتضای زمان و شرایط بود که جریان اصلاحات به تصمیم رییس دولت اصلاحات
پشتسر حسن روحانی قرار بگیرد، شروع فضای تازهتری برای جریانهای سیاسی
بود. همانطور که اتحاد و دست به دست احمدینژاد دادن برای اصولگرایان آنان
را به ورطهای برد که حتی با برائت و بیزاری جستن از جریان احمدینژاد نیز
محو نشد. از سال ٩٢ نیز اصلاحطلبان با حسن روحانی و معتدلینی همقطار شد
که تا فرجام، این قطار سرنوشت مشترکی را برایشان رقم خواهد زد. همین هم
هست که اصلاحطلبان، دولت روحانی را از خود میدانند و به خوبی درک میکنند
که سرنوشت جریان اصلاحات ارتباطی تنگاتنگ با دولت دوازدهم پیدا کرده است.
خاتمی: کابینه آنچنان که باید نظر حامیان روحانی را برآورده نکرده است
اگرچه جریان اصلاحات در طول این مدت نقدها و نظراتی را نسبت به کابینه
دولت مطرح کرد اما اعتمادش را به حسن روحانی حفظ کرد. همین هم بود که معتقد
بودند حتی اگر تیم همراه روحانی چندان قوی نباشد اما نظارت رییسجمهور بر
تیمش آنچنان هست که بتواند بر عملکرد کابینه تاثیرگذار باشد. از همین باب
هم بود که محمد رضا خاتمی، نایبرییس مجلس ششم در گفتوگو با «اعتماد»، در
پاسخ به این سوال که آیا کابینه دوازدهم میتواند مطالبات رای ٢٤ میلیونی
رییسجمهور را نمایندگی کند، بیان میکند: «کابینه آنچنان که باید و شاید
نظرات فعالان سیاسی حامی روحانی را برآورده نکرده است اما همه امیدشان به
شخص آقای روحانی است که بر اساس سیاست و تعاملی که دارد، بتواند برنامهها
را پیش ببرد.» این فعال سیاسی اصلاحطلب ادامه داد: «آنچه برای اصلاحطلبان
مهم است، افراد نیستند، بلکه برنامهها در درجه اول اهمیت قرار دارد. باید
دید که وزرای پیشنهادی آقای روحانی میتوانند برنامههای رییسجمهور را
پیش ببرند یا خیر.»روزهای سخت اصلاحطلبان در دولت دهم بود که رفته رفته
فعالان سیاسی جریان اصلاحات از عرصه سیاست کشور محو و کمرنگ میشدند.
روزهایی که برخی از اصولگرایان به راحتی سخن از مرگ اصلاحطلبی در کشور
زدند. انتقال از وضعیت مهجوریت در قدرت تا حضور در نهادهای انتخابی کشور
بیش از هر چیز مدیون ارتباطی بود که اصلاحطلبان با بدنه اجتماعی گرفتند.
همین است که تاکید جریان اصلاحات بر جامعه مدنی و توجه به آن زیاد بوده
است. برای همین است که محمد رضا خاتمی در ادامه میگوید: «فکر میکنم در
چهار سال آینده جامعه مدنی بسیار پرسشگر و نقاد باشند و امیدواریم که آنها
پاسخهای مدونی به نقدهای جامعه مدنی داشته باشند.»ائتلاف اصلاحطلبان و
جریانهای اعتدالی همواره به عنوان الگوی موفق از سوی اصلاحطلبان معرفی
شده است. آنها بارها تاکید کردهاند که روش سیاستورزی توانست آنها از
مهجوریت از قدرت بیرون آورده و شرایط را برای حضور دوباره اصلاحطلبان به
سیاست و نهادهای انتخابی تصمیمگیر فراهم کند. با اینحال همچنان این سوال
میتواند مطرح باشد که شرایط و الزامات قرارگیری جریانهای سیاسی در یک
ائتلاف چیست. تحت چه شرایط و موقعیتی این قرارداد سیاسی لغو و بیاعتبار
میشود؟ محمد رضا خاتمی در پاسخ به این سوال که ائتلافی که اصلاحطلبان با
معتدلین اصولگرا شکل دادهاند تا کجا باید ادامه پیدا کند، میگوید:
«ائتلاف، ائتلاف اصلاحطلبان است. اصلاحطلبان قدرت خودشان را در جامعه و
بسیج مردم و جلب نظر مردم نشان دادهاند. درست است که برخی کمتوجهیها یا
نامهربانیها باعث شده که اصلاحطلبان نتوانند چهرههای اصلی خود را در
ادوار انتخابات داشته باشند اما ائتلاف جامع اصلاحطلبی همواره ادامه خواهد
داشت و در فرصت انتخابات و دیگر مراحل سیاستورزی به تصمیمات مشترکی
میرسند.»
هادی غفاری: دولت دوازدهم قدرتمندتر به وعدهها عمل کند
هادی غفاری، عضو شورای مرکزی مجمع نیروهای خط امام با اشاره به شکست
اصولگرایان در انتخابات ریاستجمهوری ٩٦ در گفتوگو با «اعتماد» میگوید:
«تا امروز اصلاحطلبان چند گام را پیروزمندانه برداشتهاند. آقایان اصولگرا
با تمام تلاششان شکست خوردند. از همه کس هم برای پیروزیشان مایه
گذاشتند. از مذهب و دین تا برخی از خوانندههای خاص مایه گذاشتند تا پیروز
شوند اما با این حال شکست خوردند.»وی در پاسخ به این سوال که آیا کابینه
دولت دوازدهم توانسته انتظارات اصلاحطلبان را برآورده کند، اظهار کرد:
«اینبار آقای روحانی باید قدرتمندتر به وعدههایی که به مردم داده، عمل
کند. آقای روحانی باید بتواند کابینهای در حد و تراز ٢٤ میلیون رایی که به
او داده شد، روی کار بیاورد. متاسفانه من این کابینه را در تراز رای
رییسجمهور نمیبینم. اصلاحطلبان نه کارشکنی درمسیر دولت خواهند کرد و نه
سهمخواهی. اصلاحطلبان در انتخابات به وظیفه خود عمل کردند و در چهار سال
آینده نیز دولت را یاری خواهند کرد.»
کیانوشراد: کابینه دوازدهم از کابینه قبل ضعیفتر نیست
محمد کیانوشراد با اشاره به کابینه دولت دوازدهم به «اعتماد» میگوید:
«به هر حال جامعه ایران متکثر است و افکار و سلایق متعددی پشت انتخاب مردم
وجود دارد. بدون تردید کابینه باید خواستههای اکثریت جامعه ایران را تحقق
ببخشد اما این به معنای نادیده گرفتن بخش دیگری از جامعه که به آقای روحانی
رای ندادهاند، نباید باشد. به همین دلیل آقای روحانی باید کابینهاش را
به گونهای بچیند که بیشترین همافزایی را در کل جامعه ایران داشته
باشد.البته چیدن کابینه باید به شیوهای باشد که برنامهها و شعارهایش را
بتواند اجرایی کند. کابینه دوازدهم از کابینه قبل ضعیفتر نیست.»وی همچنین
تاکید دارد که «برخی از وزرا مثل وزیر کشور، آموزش و پرورش و وزارت علوم که
اصلاحطلبان نظرات و تقاضای جدیتری دارند اما به نظر من در مجموع این
کابینه را میتوان کابینه قابل قبولی ارزیابی کرد.»پیشنهاد آذریجهرمی به
عنوان وزیر ارتباطات از سوی روحانی انتقاداتی را از سوی برخی فعالان سیاسی
اصلاحطلب به دنبال داشت. سابقه و عملکرد این وزیر سبب شده بود تا آنها از
اطلاعاتی شدن این وزارتخانه ابراز نگرانی کنند. همین هم بود که محمد
کیانوشراد تاکید کرد «اگر چنین فردی به عنوان وزیر ارتباطات معرفی نمیشد
به این مطلب دامن نمیزد که وزارت ارتباطات به نحوی به زیر مجموعه وزارت
اطلاعات رفته است.»این فعال سیاسی اصلاحطلب با اشاره به حواشی به وجود
آمده پیرامون وزارت ارتباطات بیان میکند: «به نظر من انتخاب آقای جهرمی به
عنوان وزیر ارتباطات با توجه به حضور ایشان در وزارت اطلاعات میتواند به
در هم ریختگی برخی مرزهای مشخص بین وزارت ارتباطات و وزارت اطلاعات منجر
شود. احتیاط در این است که فردی که تجربه بیشتری در این حوزه دارد و باعث
نگرانی بخش سیاسی جامعه نشود، پیشنهاد میشد. به هر حال رای مجلس
تعیینکننده است.» وی افزود: «شاید اگر فرد دیگری به جای آقای جهرمی معرفی
میشد، بهتر بود. در این صورت به این مطلب دامن نمیزد که وزارت ارتباطات
به نحوی به زیر مجموعه وزارت اطلاعات رفته است. این احساس خطر وجود دارد که
در صورت وزارت آقای جهرمی بافت مدیران میانی وزارت ارتباطات به صورت
گسترده تغییر کند و در این صورت میتواند برای آینده نگرانکننده
باشد.»محمد کیانوشراد بر ضرورت همخوانی وزیر علوم تحقیقات و فناوری بر
مطالبات اساتید و دانشجویان به ایلنا گفت: «وزیر علوم نباید با بدنه این
وزارتخانه که اساتید و دانشجویان هستند، همخوانی نداشته باشد. این
وزارتخانه هم فرهنگی و هم سیاسی است و حتما کسی باید در راس این وزارتخانه
قرار بگیرد که به کارگیری نسل جوان در تحولات برایش اولویت داشته باشد.
رفتن آقای رهبر دانشگاه آزاد را با بنبست در آینده مواجه خواهد کرد. ریاست
آقای رهبر زمانی که در دانشگاه تهران بود شاهد بودیم که نخستین کار او
امنیتی کردن ورود و خروج دانشجویان به دانشگاه بود.» وی افزود: «در هیچ
کدام از دانشگاهها شاهد چنین چیزی نبودیم. به همین دلیل باید فردی در
وزارت علوم قرار بگیرد که به توسعه فرهنگی و توسعه سیاسی و قبول دانشگاه به
عنوان یکی از متغیرهای اصلی در جامعه ایران باور داشته باشد. البته وزارت
علوم جایگاهی حزبی و جناحی نیست. فردی باید در راس این وزارتخانه قرار
بگیرد که فهم درستی از تعاملات، انجمنهای اسلامی و کانونهای فرهنگی داشته
باشد و بستر را برای همه جریانات فکری مهیا کند.»این فعال سیاسی اصلاحطلب
همچنین در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از وزرای روحانی نسبت به
کابینه دوره اول ریاستجمهوریاش چیست؟ بیان میکند: «اینکه وزرا نسبت به
دوره قبل ضعیفتر هستند، ارزیابی دقیقی نیست. ممکن است در برخی موارد بتوان
این حرف را مطرح کرد اما در مجموع معدل کابینه با معدل کابینه قبلی تفاوت
معنادار زیادی نمیکند. در برخی موارد بهتر هم شده است. امیدواریم برای این
وزارتخانه هم فردی انتخاب شود که دارای ویژگیهای خاصی باشد که بتوان از
او به عنوان وزیر علوم حمایت کرد.» او ادامه داد: «آقای روحانی تاکید داشت
که هیچ فشاری برای انتخاب وزرا روی او نبوده است. به هر حال پیشنهادهای
مختلف از جاهای مختلف به ایشان شده و رییسجمهور هم حق دارد بررسی کند و
بهترین فرد را انتخاب کند.»